utorok 17. augusta 2010

Ostrá úloha

V tábore, ktorý som spomínal v minulom príspevku som stretol rodičov dvoch našich študentiek. Rozhovor s otcom bol zaujímavý (a milý súčasne):

- A čo ich budete učiť?
- Matematiku.
- Aha, matematiku. (pauza) A mohol by som vám dať hádanku?
- Budem rád.
- Rozdeľte štvorec na ostrouhlé trojuholníky. Skúste tak, aby ich bolo čo najmenej.

Ak vás v tieto daždivé dni niekedy prikvačí nuda, skúste si vytiahnuť kus papiera a ceruzku a pustite sa do toho, vôbec to nie je také jednoduché, ako sa na prvý pohľad môže zdať! Pre istotu doplním, že ostrouhlý trojuholník je taký, ktorého všetky vnútorné uhly sú ostro menšie ako 90°. "Rozdelením" sa myslí matematický ekvivalent rozstrihania papiera (presne: Nájdite najmenší systém ostrouhlých trojuholníkov, ktorých vnútra sú disjunktné a ktorých zjednotením je daný štvorec.).

Inak, neskôr som zistil, že tento chlapík je slovenská jednotka v kompozičnom šachu.

3 komentáre:

Jano Horváth povedal(a)...

Like.

Janči povedal(a)...

Nuz, mna by skor zaujimalo nie "ako?" ale vobec "ci?" lebo asi mi chyba predstavivost, ale nepodarilo sa mi doteraz take rozdelenie navrhnut, nie ze s minimalnym poctom, ale s lubovolnym poctom trojuholnikov...

rasťo povedal(a)...

Hej, ja som sa tiez do toho najprv s vervou pustil, ale potom som sa tiez asi 4 krat uistoval, ci to naozaj ma vobec nejake riesenie.

A ano, ma... :-)

Treba sa zbavit pravych uhlov, a tiez si treba uvedomit, ze ak chceme priamy(180°) uhol rozdelit na ostre uhly, tak budu aspon tri...