utorok 12. apríla 2011

Otázka za 2 body

Dnes som dal tretiakom do písomky takúto hádanku:

Existuje taký trojuholník a taká osová súmernosť s osou neprechádzajúcou vrcholom tohto trojuholníka, v ktorej by sa dva vrcholy tohto trojuholníka zobrazili na tretí vrchol? Ak áno, načrtnite.

Ako sa ukázalo, najväčšou príťažou nebola ani tak samotná otázka, ako skôr fakt, že otázka bola za 2 body (18 bodová písomka). Niektorí si povedali: "Ak by bola odpoveď nie, nedával by za to 2 body...," a do konca písomky hľadali, kreslili a trápili sa.

Je to zaujímavá a poučná situácia z kategórie psychologických vplyvov na riešenie matematických problémov.

PS: Je správne alebo nesprávne, že študenti zapájajú takýto typ úvah pri riešení úloh? Niečo cenné na tom možno je, ale aj tieto úvahy treba používať rozumne a kriticky. A tak dám nabudúce do písomky otázku za 3 body: Vymenujte korene rovnice x2-4=0 alebo otázku za 4 body: popíšte všetky možné vzájomné polohy priamky a roviny v priestore :-)

3 komentáre:

Lev bez hrivy povedal(a)...

Na komplexne zhodnotenie vplyvu 2 bodov bez znalosti ziakov alebo moznosti sa s nimi zhovarat by asi bolo potrebne poznat ostatne ulohy a ich bodovanie, pripadne asi aj vysledky.

Ale rozhodne je z hladiska realneho zivota spravne, ked ziaci uvazuju nad tym, ci potencialny vynos (2 body) stoji za cas strateny pri rieseni ulohy samotnej. Zahrna to odhad narocnosti (niektori si mozu skusit narychlo nieco nacrtnut a potom sa rozhodnut, ci sa do toho ponoria), risk/reward ratio a podobne veci.

Iste, Tvoja povodna uvaha je o tom, ze 2 body ako dvojka, nie jednotka, 1 bod. Ale pokial sa na uspech nevyzaduje precizne vyriesenie vsetkeho, maju podobne uvahy miesto.

rasťo povedal(a)...

Dakujem za komentar. Prave preto, aby sa studenti naucili zvazit risk/reward ratio, uvadzam pri ulohach aj bodovu dotaciu. Urcite tato schopnost nie je menej hotnotna nez tie samotne matematicke vedomosti, ktore testami skusam.

Matus povedal(a)...

Rasto, ZVYCAJNE to plati :) Takze dava zmysel, ze sa to snazia uplatnit. Myslim, ze nabuduce uz budu opatrnejsi pri uplatnovani tohto pravidla na tvojich testoch. Pri ostatnych uciteloch to bude asi fungovat rovnako dobre aj nadalej.