utorok 3. mája 2011

Autom alebo na bicykli?

Inšpirovaní knižkou Guesstimations sme sa na Zero Seminari venovali tomuto:

Cesta do práce trvá na bicykli hodinu. Na aute trvá 30 minút. Auto sa teda javí byť efektívnejším dopravným prostriedkom ako bicykel. Čo ak ale pripočítame k času cestovania autom aj čas, ktorý strávime zarábaním na náklady spojené s touto cestou? Samotný čas skutočného fyzického cestovania sa tým nezmení, ale "efektívna priemerná rýchlosť" cestovania áno. Ak by malo zarábanie na túto polhodinovú cestu autom trvať viac ako 30 minút, malo by v tomto konkrétnom príklade zmysel začať uvažovať o výmene auta za bicykel :-)


Pokúsme sa teda vypočítať skutočnú efektívnu priemernú rýchlosť auta, berúc do úvahy nielen čas cestovania, ale aj čas strávený zarábaním na toto cestovanie (ktorý je vlastne venovaný cestovaniu).

Priemerná rýchlosť v = celková dráha s / (celkový čas cestovania tc + celkový čas zarábania na cestovanie tz)

Celkovú dráhu sme odhadli na 300 000 km - toľko zhruba môže mať najazdené auto, ktorého sa už bežne ľudia zbavujú. Celkový čas cestovania sa dá dorátať, ak odhadneme priemernú rýchlosť auta v premávke. Zohľadňujúc mestské aj medzimestské cestovanie sme túto priemernú rýchlosť odhadli na 50 km/h. Najazdiť 300 000 km teda zoberie 300 000 / 50 = 6 000 hodín cestovania. Teda tc = 6 000 hodín.

Dorátať čas zarábania na cestovanie je komplikovanejšie, my sme sa pokúsili na to ísť cez odhad celkových nákladov, pričom sme v úvahách rátali s tým, že kupujeme nové auto a tých 300 000 na ňom najazdíme za 8 rokov:

Nové auto = 15 000 e,
Povinné poistenie = 150 e/rok, teda za osem rokov 1 200 e,
Havarijné poistenie prvé tri roky = spolu 1 500 e,
Benzín: 8 l/100 km, cena benzínu 1,5 e / l, teda celkové náklady na benzín sú 3 000 . 8 . 1,5 = 36 000 e,
Údržba: ročne aspoň 500 e = 4 000 e

Určite sme na kopec vecí zabudli a iste sme neodhadli niektoré položky veľmi presne, takisto sme nerátali s pokutami, lebo my sme slušáci - celkové náklady na auto sú teda zhruba 60 000 eur. Koľko čistého času práce si vyžaduje takýto mastný zárobok? Čistý hodinový zárobok sme odhadli na 5 eur (t.j. okolo 800-900 e čistý mesačný plat). To znamená, že na používanie nášho auta sme potrebovali v práci stráviť tz = 12 000 hodín, čo je dva-krát viac než sme strávili samotnou jazdou autom! To je celkom sila, na hodinu jazdy autom teda treba dve hodiny pracovať.

Celková "efektívna priemerná rýchlosť" auta teda je v = s / (tc + tz) = 300 000 / 18 000 = 16,7 km/h, čo je úplne pohodová rýchlosť bicykla, hoci aj s piknikovým košom plným vecí na kormane :-)


Švagor Samo ma upozornil, že podobnú úvahu len s iným dopravným prostriedkom a pešou chôdzou namiesto bicykla už pred asi 150 rokmi riešil H. D. Thoreau:

One says to me, "I wonder that you do not lay up money; you love to
travel; you might take the cars and go to Fitchburg today and see the
country." But I am wiser than that. I have learned that the swiftest
traveller is he that goes afoot. I say to my friend, Suppose we try
who will get there first. The distance is thirty miles; the fare ninety
cents. That is almost a day's wages. I remember when wages were sixty
cents a day for laborers on this very road. Well, I start now on foot,
and get there before night; I have travelled at that rate by the week
together. You will in the meanwhile have earned your fare, and arrive
there some time tomorrow, or possibly this evening, if you are lucky
enough to get a job in season. Instead of going to Fitchburg, you will
be working here the greater part of the day. And so, if the railroad
reached round the world, I think that I should keep ahead of you; and
as for seeing the country and getting experience of that kind, I should
have to cut your acquaintance altogether.



Je dobré zvážiť, či sa nám auto oplatí a možno začať viac používať bicykel. Na obhajobu auta zas treba povedať, že situácia sa výrazne mení, ak v aute necestujete sami, alebo ak do úvah pridáme situácie, keď v aute prevážame veľké náklady, alebo si jednoducho priznáme cenu pohodlia, ktorú sme ochotní zaplatiť. No a ešte jeden pohľad - auto síce naozaj nemá nejakú hrozne veľkú "efektívnu priemernú rýchlosť", ale umožňuje vám lepšie si rozmyslieť alebo určiť relatívne kratší čas samotného fyzického presunu. To môže byť veľmi užitočné napríklad keď veziete manželku do pôrodnice.

Poznámka: Tu som naďabil na zaujímavú štatistiku, v sekcii Cost počítajú "efektívnu priemernú rýchlosť" auta; odtiaľ som prevzal aj toto pomenovanie.

pošli na vybrali.sme.sk

8 komentárov:

dankoe povedal(a)...

Ahoj,
celkom zaujímavé výpočty, bolo možno ešte vhodné započítať aj čas, ktorý "minieš" v aute v zápchach a mohol si zatiaľ zarábať alebo inym zmysluplným činnostiam sa venovať. Na konci bolo možno ešte vhod dať tabulku s tými číslami a číslami bicykla, aby sa to dalo od oka porovnať :)
Inak ak sa zaujímaš o mestskú cyklistiku v BA, tak ti určite musím odporúčať Cyklokoáliciu (www.cyklokoalicia.sk), ktorá začala tlačiť na magistrát a MČ na vybudovanie cyklistickej siete v meste a umožniť mestským cyklistom bezpečne cestovať po meste. Alebo prijdi podporiť každomesačnú cyklistickú jazdu, vždy posledný piatok v mesiaci, viac info tu: www.criticalmass.sk.
Happy rides! Daniel

Janči povedal(a)...

Tato uvaha je ale platna iba v pripade, ak clovek jazdi tym autom iba do prace, iba sam a iba na tu kratku vzdialenost po meste bez vacsieho nakladu (co si nakoniec aj sam podotkol).

Zrejme som velmi ovplyvneny pouzivanim nasho auta, pretoze i ked na nom sice sem tam ideme do prace ci skoly, omnoho vacsi podiel na najazdenych kilometroch maju kazdomesacne cesty kvoli zaopatreniu dedka pri Banskej Stiavnici, pripadne bratove cesty na zapasy v rakuskych dedinkach.

Ja by som zvolil ratanie priemernej rychlosti napriklad za jeden rok, co moze byt cca 250 ciest do prace a spat (bez dovolenky), pri odhadnuti nejakej priemernej vzdialenosti ktoru asi musi clovek v ramci mesta prekonat a rovnako s bicyklom (pretoze aj ten ma nejake naklady, hoci neporovnatelne mensie oproti autu).

Július Kankula povedal(a)...

Toto počítanie je jednoducho nezmysel.
Skúsim bod po bode:
1. doba a vzdialenost dochádzania
30 min cesta autom je porovnatelná 60 min bicykla jedine ak si špičkový cyklista - skús ale každý deň hodinu krútit tak, aby si prešiel cca 30 km, a potom si odrob smenu pri páse. (a nezabudni, že na tom biku musíš aj dôjst domov)
2. 300000 km za 8 rokov jazdenia do práce? 260 prac dní, cesta tam a spät, mi dáva 144,32 km jedna cesta. To ako skoro ráno vstaneš, aby si stihol príst na biku do práce vzdialenej 144km? (a nezabudni na cestu domov ..:) )
..... takže, skôr takto: za 30 min pri 50km priem rýchlosti to máš 25km vzdialenú prácu,(mimochodom, jedno leto som strávil práve takto, ráno 25km na Favoritke tam, celodenná práca v sade, večer naspeť. ... nikdy viac) krát dva krát 260 krát 8 rokov nám dáva 104000 km.
3. Neviem ako jazdíš s autom ty, 500 eur ročne na údržbu pri novom aute je nonsens. Prvých 5 rokov v podstate potrebuješ len výmenu náplní, to máš prakticky 100 ročne, prvý večší výdavok sú rozvody po 150tkm a to si ani nenabehal
4. suma sumárum ZP1500+HP1200+benzin14500+udrzbanech2000=19200EUR+auto15000......34000EUR. Takže polovica, a tým pádom je to cca 1ku1 (a čo ešte ked odpočítam výnos z predaja auta po 8 rokoch? alebo nedajbože si kúpim pomerne slušné auto do 4000Eur?)


....skrátim to: Na bicykli do práce len v prípade, ak ste od práce tak 10min jazdy bikom, samozrejmosťou je schopnosť vychutnať si pôžitok z jazdy v daždi a snehu.:)

Janči povedal(a)...

Bolo by treba zahrnut do toho este sposob dopravy v meste. Clovek nejde v jednom kuse tu polhodinu casu, to uz je aj hladanie parkovacieho miesta, semafory, niekde zapchy. Tiez ste tam zabudli do vydavkov zaratat cenu noveho auta, co Rasto uvazoval.

Ale dobre ste zhrnuli tie nedostatky, ktore som v tomto odhade aj ja videl (teda ze 300 000 km za 8 rokov len na cestu do prace je az prilis liberalny odhad). Potom to mimochodom vychadza 72 km ako vzdialenost prace od domu, nie 144 ako pisete, no napriek tomu je to prilis velka vzdialenost na prekonavanie bicyklom.

rasťo povedal(a)...

Vdaka za komentare:-)

Velmi sa tesim, ze vas priklad zaujal natolko, ze ste sa sami pustili do vlastnych vypoctov, odhadov, uvah a kritickeho premyslania o vsetkych myslienkovych krokoch z mojho clanku.

Vsetky vase vyhrady a napady su velmi rozumne, a to ze ste sa do nich pustili pre mna znamena, ze si clanok splnil svoj zmysel - rozsiril radost z "guesstimating" na dalsich ludi!

Anonymný povedal(a)...

to je jasne, cim menej zarabas, tym viac sa ti oplati bicykel. cim viac zarobis, tym je cas pre teba dolezitejsi a drahsi, nema cenu sa zbytocne pomaly dopravovat a stracat cas. tu spotrebu 8L to je nonsens, umyselne si to nastavil, aby to vyslo na bicykel. skus tam dat naftiaka s realnou spotrebou 4,8L a cenou 1,4E a hned su naklady o POLOVICU nizsie. za dalsie, na bicykli mozej jazdit do roboty tak v spanielsku, alebo taliansku. tu je vacsinu roka nevhodne pocasie na bicykel. plus este riziko zranenia je na bicykli ovela vyssie. cize zaver, bicykel len a len na velmi male vzdialenosti, odhadom max radovo do 5 km aj to len na bezpecnych usekoch (u nas take nie su), takze jednoznacne auto. plus auto ked si kupil nove, mozes este potom predat, cas zabity jazdou na bicykli je cista strata. bicykel = pohyb je tiez blud a totalna stata casu, ovela efektivnejsi je beh, casovo asi 5nasobne a to nehovorim o skodlivosti bicykla na prostatu. bicykel je absolutna blbost. doprava = motor, pohyb = beh. jazda na bicykli je NEPRIRODZENY pohyb v sede. tfuj. dfens forever.

Anonymný povedal(a)...

reakcia na predosly komentar:
ked som bol v CERN-e, rec padla aj na jedneho starsieho vedca fyzika (neviem ci nie nahodou nositela nobelovej ceny -- to si nie som isty) ktoreho veku dolny odhad je 70 rokov. Denne dochadza na bicykli 30+30 km, Svajciarsko je priblizne rovnake klimaticke pasmo ako slovensko.

Zmienujem toto preto, lebo sa mi predosly komentar zda byt trocha "tvrdy"
a teda myslim si ze je iny pohlad vhodne zmienit.
Ten clovek pravdepodobne vie, co robi.

Howgh

Anonymný povedal(a)...

Na Slovensku sa chodiť na bicykli oplatí kvôli času a úspore peňazí. Ale len na relatívne krátke vzdialenosti: ak je človek "netrénovaný kancelársky šimel" tak max. do 5 - 10 km, ak cyklista má dobré zdravie a energiu a ovláda dobre techniku jazdy a má v meste/obci aspoň minimálne podmienky na jazdenie, tak potom sa táto hranica jazdenia rozšíri aj na 10 - 15 km, výnimočne 20 a viac.
S tým nedostatkom cyklotrás je to pravda. Ale aj to sa mení, aj keď pomali.
Všimol som si, že posledné roky narástli automobilové zápchy, a tiež sa zvýšilo množstvo reklamy na predaj bicyklov. Vidím tiež, že sa množstvo cyklistov zvyšuje. Mýlim sa?