streda 15. júna 2011

Záruby

Minulý víkend sme boli s mojimi študentami na Zárubách. ...lebo až keď si človek prejde najvyšší vrch Malých Karpát, má plné právo vychutnávať si príjemné prechádzky po ich mäkkých nižších svahoch
:-)

Moja obľúbená kniha o odhadoch predo mňa postavila túto otázku: O koľko sa zmenila moja potenciálna energia tým, že som sa vyštveral na tento kopec? A k čomu by sa táto energia dala prirovnať?

Ep = m.g.h

V tomto konkrétnom prípade m=75kg, g=10 m.s-2, h=600m. Záruby sú síce trochu vyššie, ale nezačínali sme od nuly. 600 m bolo celkové stúpanie počas nášho výletu (parádny plánovač cesty nájdete tu). Teraz stačí dosadiť do vzorca a dorátať:

Ep = 75.10.600 = 450 000 J, tj 450 kJ.

Koľko to je? Je to veľa alebo málo? Nuž, na bežnej Horalke zo Sedity sa dočítame, že 100 g obsahuje 2190 kJ. Nárast potenciálnej energie pri vylezení na Záruby teda v mojom prípade bol menší než je nutričná energetická hodnota obsiahnutá v polovici 50 gramovej Horalky. To vyzerá byť strašne málo.

Alebo inak, J=W.s, a teda by sme mohli túto energiu prirovnať k svieteniu žiarovky. Z tohto uhlu pohľadu 450 kJ je energia, ktorú "spáli" 60 Wattová žiarovka asi za 2 hodiny.

3 komentáre:

Anonymný povedal(a)...

Hmm, tiez som sa pozastavil nad energiou potrebnou na cvicenie (napr .stacionarne bicykle dokazu s mensou ci vacsou presnostou zobrazit mnozstvo "spalenej energie") vs. nutricnou hodnotou napriklad cokolady, a ten pomer je hrozne nevyrovnany.

Nastavaju 2 otazky - odhadnut aky je koeficient q_1 napr. pri cokolade pomer jej nutricnej hodnoty a toho co sa realne vstrebe

q_2, koeficient, ktory vyjadruje, kolko energie sa musi spalit na to aby realny "fyzikalny efekt" bol neaky balik energie (v zmysle, ze sval urcite potrebuje viac ako 10J, na to aby zdvihol 1kg do vysky 1m)

Zaujimave cislo by teda bol sucin tychto dvoch koeficientov q_1 q_2, ktory by potom hovoril z mojho pohlado ovela zaujimavejsie cislo.
Trufa si to niekto odhadnut :) ?

kuko povedal(a)...

hej hej... uplne sa mi pacia tieto odhadovacky a prepocty, aby si to clovek vedel predstavit,
treba si vsak uvedomit, ze potencialna energia ani zdaleka nie je to, co clovek "spali" a predpokladam ze najviac energie sa minie na nejake udrziavanie teploty, rozkladanie stravy alebo ine vnutorne procesy (o tom vie niekto nieco?)
trochu tvoj priklad preformulujem: potencialna energia hovori to, ze keby si z tej 600m vysky spadol volnym padom (bez odporu), tvoja kineticka energia by bola 450 kJ a tato energia (keby si roztocil daku turbinu alebo co) by rozsvietila ziarovku az na 2 hodiny!
neviem... ked to poviem takto ako energiu dakeho padu, pricom si odmyslim to pachtenie pocas celej cesty, zrazu sa mi to nezda az taka mala energia, hm?

rasťo povedal(a)...

uplne suhlasim,

q1 aj q2 by boli skvele - tipujem, ze obidve su to vsak desne zlozite funkcie mnohych premennych :-) napriklad, ine je prebehnut kilometer v zime, na jesen a v lete, popripade ten kilometer preplavat :-)

Kuko, vdaka za velmi dobre prirovnanie, hej, je skvele si to takto uvedomit. Bolo by skvele rano cestou do prace namiesto chodenia po schodoch rovno vyskocit z okna - turbina na prizemi by ma nadherne zbrzdila a este by mi z toho padu par minut bezala chladnicka zadarmo :-)

Inak este iny sposob, ako ocenit mnozstvo energie, ktore clovek ziska vystveranim sa na kopec je vystverat sa tam aj s bicyklom - bicykel tu potencialnu energiu dokaze velmi prijemne opat premenit na pohyb.