sobota 21. februára 2009

Mikrovýskum o najstaršej spomienke

Veľmi krátkodobo ma teraz zaujíma otázka ľudskej pamäte. V psychológii existuje niekoľko teórií, ktoré opisujú mechanizmy pamätania. Vo všeobecnosti panuje zhoda v tom, že pamäť úzko súvisí so štruktúrami v mozgu. Od vývinu štruktúry mozgu v ranom detstve teda pravdepodobne záleží aj datovanie najstaršej spomienky v živote jednotlivca. Zaujíma ma otázka, či sa dá nejako presnejšie identifikovať zrod pamäte v živote dieťaťa.

V pravom stĺpci som umiestnil malý dotazníček s otázkou, či viete vo svojom živote identifikovať nejakú konkrétnu najstaršiu spomienku. Odpoveď Áno je pre tých, ktorí v tom majú jasno - na Internete je kopec fór a blogov, kde ľudia píšu svoje prvé spomienky, takže takí ľudia asi naozaj existujú. Ja sám neviem, ktorá z mojich detských spomienok je najstaršia, ale pamätám si zopár momentov dávnejších, než iné spomienky na detstvo. Ak je to aj váš prípad, v dotazníku je vašou odpoveďou tá prostredná možnosť. Ak vôbec netušíte, o čom píšem, a vôbec si nedokážete chronologicky usporiadavať spomienky z detstva, zakliknite, prosím, tretiu možnosť.

Ak viete niečo zaujímavé k tejto téme povedať, prípadne viete o nejakej dobrej knihe, napíšte prosím do komentárov.

4 komentáre:

Radoslav Harman povedal(a)...

Ahoj Rasťo. Psychológia zaujíma aj mňa, hoci sa nájdu ľudia, ktorí ju ako vedecký odbor dosť znevažujú.

Čo sa týka špeciálne pamäte, kedysi som čítal knihu pre širokú verejnosť "Vaše paměť" od Alana Baddeleyho. Pred pár dňami mi tiež prišla trochu odbornejšie písaná kniha "Memory from A to Z" od Yadina Dudaia.

Samozrejme, obidve knižky rád požičiam.

rasťo povedal(a)...

wow! super, ďakujem!

Unknown povedal(a)...

cau rastislav. ja spadam do kategorie "moje spomienky z detstva sa miesaju s rozpravanim najblizsich a teraz uz naozaj neviem, co si pamatam a co som si dodatocne z toho ich rozpravania zapamatal". tak som klikol "nie". :)

rasťo povedal(a)...

Ďakujem za účasť v hlasovaní. Otázku som položil ešte v dvoch triedach, kde som praxoval, a výsledok je takýto:

Áno: 24%
Nejasné: 61%
Nie: 15%