štvrtok 7. mája 2009

Pohni svalmi!

Väčšina hádaniek, ktoré zverejňujem na tomto blogu sa týka jednoduchej matematiky, logiky alebo sedliackeho umu. Na vyriešenie väčšinou treba aspoň trochu pohnúť rozumom. Dnes som sa rozhodol odhaliť svoju pravú tvár - ako vidno z fotografie, som skutočne muskulárny typ:-) Preto sa dnešná hádanka bude týkať svalov a sily.


Vlastne ide skôr o trik ako o hádanku. Ak poznáte nejakého (naozajstného) svalnáča, alebo niekoho, kto si to aspoň o sebe myslí, skúste mu dať takúto ponuku:

V polovici metrového špagáta uviažem za hrdlo litrovú kofolu. Ty chytíš špagát na koncoch a budeš sa ho snažiť napnúť. Ak sa ti podarí špagát úplne vystrieť (tak, aby uhol medzi dvoma polovicami špagátu bol 180°), kofola bude tvoja.

Samozrejme, nepodarí sa to nikomu. Ak nájdete naozaj veľkého siláka, možno roztrhne špagát, alebo praskne hrdlo fľaše, ale špagát vystrieť určite nedokáže. Vedeli by ste vysvetliť prečo? Alebo pohnite svalmi a presvedčte ma, že sa mýlim :-)

10 komentárov:

fedoo povedal(a)...

Rasťo, ty si sa s tým rozdávaním kofoly nejak rozbehol :)

Kupujte Freeway Colu, najlepší pomer cena/chuť, lepšie nenájdete. Tralala.

Ináč, odpovedať neviem, určite to má niečo s fizykou, do toho sa pliesť nebudem, veď poriadne ani neviem ako sa píše :-)

Unknown povedal(a)...

Ahoj Rasto. No ja som sa na tuto silacku ulohu troska pozrel. A spomenul som si na stredoskolske casy a vselijake sipocky a podobne veci, tak som sa s tym trocha pohral, a vyslo mi z toho nieco taketo
obrazokIde o jednoduche doplnenie do rovnobeznika a pouzitie trigonometrickych funkcii. Snad je z obrazka jasne o co ide.

No a k odpovedi.. Kedze tangens ide k nule ked ide uhol (v nasom pripade Beta [ktora je z intervalu (0,90)])k nule, tak musi sila ktorou by sme tahali konce od seba rast. Ono sa zda ze to clovek dokaze.. ale ked je uhol medzi polovicami okolo 160 stupnov tak dojde sila :) takze tak.. no..

rasťo povedal(a)...

Feďo:-)

Peťo, vďaka za výborné riešenie aj so super obrázkom! Je to presne tak, ako vravíš.

Túto úlohu mi kedysi dal môj starší brat, a riešenie sa mi zdalo veľmi neočakávané, aj keď sa to celé dá nakoniec takto jednoducho nakresliť a pochopiť. On to formuloval ešte o čosi šokujúcejšie - že sa iba ťahaním za konce lana nedá lano úplne vystrieť.

Teraz mi úlohu pripomenula utešená knižka O fyzike trochu inak.

Jano povedal(a)...

Uz zial nestiham pridat riesenie a k tomu obrazok, len dam tiez namet na zamyslenie, k tejto teme s flasou kofoly (zamyslal som sa tiez raz nad podobnou vecou) a konkretne:

myslite ze nech sa toci kolotoc akokolvek rychlo, moze sa stat ze by boli deti v sedackach na nom uplne vodorovne?

rasťo povedal(a)...

Jano, tak toto bol skvelý nápad. Ide vlastne o veľmi podobný problém. Táto tvoja formulácia sa síce nedá tak ľahko odskúšať, ale o to vtipnejší myšlienkový obraz :-)

Na takomto kolotoči reťaze za ktoré visia sedačky naozaj nebudú vodorovné. Akokoľvek rýchlo by sa kolotoč točil (akokoľvek veľká by bola odstredivá sila), po zarátaní tiažovovej sila bude výsledná sila predsalen vždy mieriť smerom k zemi.

rasťo povedal(a)...

Našiel som takýto obrázok.

Zaujímavé na ňom je ani nie tak to, že sa deťúrence krútia tak vysoko, ale že tá rotujúca časť konštrukcie kolotoča asi slúži aj ako nejaký výťah - keď si detailne pozriete ten stĺp, vidno v ňom výťahové závažie, elektrické káble, atď...

Ak by sa po roztočení tohto kolotoča začal tento výťah hýbať smerom dolu, sedačky by mohli dosiahnuť rovnobežnosť so zemou (alebo dokonca mieriť smerom k oblohe).

Ak by kolotoč padal voľným pádom vo vákuu, tak by sa mohol točiť aj úplne pomaly, a sedačky by boli vodorovne:-)

Anonymný povedal(a)...

Ak pouzijete fyziku, tak sa to da urobit. Staci do toho zaratat zotrvacnost flase. Ak na zaciatku pokusu budem mat spagaty pri sebe [nulovy uhol] a zacnem oba konce od seba vzdalovat tak, aby ich spojnica bola presne nad flasou, tak sa flasa zacne pohybovat hore, a jej kineticka energia sa zacne zvysovat. V bode ked uz vdaka tangensu nedokazem flasi dodavat energiu na pohyb, tak ta si ju berie z kinetickej energie ktoru som jej od zaciatku pokusu dodaval.
Naakumulovana kineticka energia podla mojho nazoru postaci na to aby sa hrdlo flase dostalo na pozadovanu uroven, a aj vyssie.
Takze podla zadania sa mi podarilo spagat uplne vystriet [hoc len na kratucke 2 okamihy, lebo flasa nasledne ked spotrebuje vsetku kineticku energiu zacne padat nazad dolu] a kofola by bola moja.

rasťo povedal(a)...

Jasné, využiť zotrvačnosť tej fľaše je výborný nápad - doterajšie úvahy boli akosi "statické"... takže super.

Vďaka, to bol dobrý postreh!

Unknown povedal(a)...

No vidis Rasto a tento chlapec ani bakalara nema ukonceneho :)

Charon ME povedal(a)...

spagat nema nulovu hrubku, takze ak je zavazie spravne priviazane tak sa narovnat da :) http://i44.tinypic.com/k3opdz.gif