utorok 9. novembra 2010

Hra Logik a jej rôzne modality

Klasická dosková hra pre dvoch. Na západe sa volala Super Mastermind, v Československu sa vyrábala zo škaredého šedého plastu a mala názov LOGIK. Pravidlá sú na wikipédii uvedené takto:

"Na začátku hry jeden z hráčů skrytě umístí pod stříšku libovolnou kombinaci pěti barevných kolíčků, přičemž stejná barva se může opakovat vícekrát. Druhý hráč se tuto kombinaci snaží uhodnout tím, že vytváří kombinaci pěti kolíčků na hádacích řadách na hrací desce. První hráč každý jeho pokus vyhodnotí pomocí hodnotících kolíčků následovně:

* za každý hrací kolíček, který hádající hráč umístil ve správné barvě na správné místo, přidá černý kolíček;
* za každý hrací kolíček, který hádající hráč umístil ve správné barvě, ale na špatné místo, přidá bílý kolíček.

Hádající hráč neví, za který hrací kolíček byly přiděleny hodnotící kolíčky.

Hra končí, když hádající hráč uhodne kombinaci (vítězný pokus je tedy ohodnocen plným počtem černých kolíčků, počet se může lišit podle verze hry), popř. když spotřebuje všechny řady na hrací desce, aniž by kombinaci uhodl.

Hráči si pak vymění role a hra pokračuje. Vítězem se stane hráč, který k uhodnutí potřeboval méně pokusů."


My jednu starú súpravu LOGIKa doma máme a tak sa ho občas s Miriam hráme. Keď mi Miriam asi pred mesiacom kúpila nové LEGO, tak sme namiesto tej starej československej súpravy hrali s LEGOvými kockami.

Mňa na hre LOGIK fascinujú rôzne modality v akých sa dá hrať. Moja žena dobre rozumie farbám a občas aj abstraktným konceptom nejakým spôsobom priraďuje farby, proste myslí farebne. Vždy ma v klasickom LOGIKovi nabije, väčšinou uhádne moju kombináciu na 4 ťahy (hráme s 5 kolíčkami z 8 farieb bez opakovania). Ja farbám nerozumiem, nemyslím farebne a s klasickým LOGIKom sa trápim vždy aspoň 7 ťahov. Tento týždeň sme skúsili plasty vymeniť za pero a papier a farby za číslice. Konečne som vyhral na 4 ťahy aj ja. A pritom z hľadiska zložitosti problému to bola rovnaká úloha ako vo farbách (použili sme päťčíslia z číslic 0-7)! Ponaučenie: moja žena má rada farby, ja mám rád čísla. Preto sa ona venuje arteterapii a ja učeniu matematiky :-)

Veľmi zaujímavá je verzia, ktorú zas vymyslel môj brat. Namiesto kombinácie číslic, či farieb si prvý hráč vyberie nejaké päťpísmenové podstatné meno. Druhý hráč potom háda - tiež s pomocou platných podstatných mien. V tejto modalite je LOGIK ideálnou hrou na dlhú cestu vlakom, pretože sa dá hrať celkom dobre z hlavy. K tejto verzii moja Miriam vymyslela zaujímavú hádanku: "Vymyslite takú kombináciu slovenských nevlastných päťpísmenkových podstatných mien, aby vám vyhodnotenie tejto kombinácie slov stačilo na uhádnutie akéhokoľvek hádaného slova v slovnej verzii hry LOGIK."

Ešte sa popýšim, že jej sa podarilo vymyslieť takú 13 slovnú kombináciu.

Poznámky.
Na mathworlde je o hre pekne napísané.

Naše štvorťahové výherné partie sú tie šťastnejšie, určite to nie je naša priemerná dĺžka hry, to by sme s tým inde machrovali:-) Neviem, aké sú momentálne najlepšie algoritmy na 5-kombinácie z 8, každopádne pre jednoduchšiu verziu 4-kombinácií zo 6 je to niečo okolo 4,5 ťahu.

3 komentáre:

fedoo povedal(a)...

My sme si s Borisom krátili prednášky s Logikom. Volali sme to jednoducho "čísla", pretože sme tiež hádali číslice.

Väčšinou som bol ja ten hádajúci (viac ma to bavilo ako Borisa) a hádali sme 4 z 10 (čo je ťažšie ako 5 z 10 podľa mňa). Dohodli sme sa, že ak hádajúci neuhádne do šiestich pokusov tak prehral. Musím sa priznať (pochváliť :-), že som málokedy prehral. Niektoré hry trvali aj 45 minút.

S tebou Rasťo som to hral tiež pár krát. Posielam aj dôkaz. Vľavo je moja hra, vpravo tvoja. Ešte že si si to aj pekne okomentoval :)
Tu je: http://www.pixentral.com/show.php?picture=1QZbF9vHcZ0V3N2eyeEjIORLSE035

rasťo povedal(a)...

Cau jano, ale no toto... taketo citlive materialy zverejnovat... wow, to boli casy:-)

Scripture Union povedal(a)...

My sme mali doma hru Master Mind. Ked prisla na trh hry Logic bola som pohorsena, ako moze niekto prebrat original beztrestne. Ale milovala som tu hru. Stvorfarebne nas rychlo omrzeli, hravali sme potom aj s prazdnymi miestami a farby sa mohli opakovat.
Len tak dalej!