streda 9. decembra 2009

School fun II.

Od septembra sa v škole udialo veľa vtipných vecí. Situačný humor sa síce nedá veľmi dobre zachytiť, ale aspoň pár dialógov, ktoré sa tu odohrali, napíšem:

Počas písomky sa jedna študentka spýtala na poradie riešenia úloh. Nestihol som zareagovať, lebo sa ozval niekto z chalanov:
- Musím začať od jednotky?
- Nie, len aby si neskončila s päťkou.

Keď sme preberali kritériá deliteľnosti a dostali sme sa k deliteľnosti číslom 11, nedalo mi, aby som nepredviedol čarovanie s rodnými číslami. Od určitého dátumu sa totiž na Slovensku (v Československu) vytvárajú štvorčíslia za lomítkom v rodnom čísle tak, aby celé r. č. ako jedno 10 miestne číslo bolo deliteľné 11. Pre niektorých prvákov to bol naozaj šok a boli priam ohúrení. Jedna prváčka svoje rodné číslo nepoznala, tak sme aspoň tých prvých šesť cifier jej r.č. "odvodili" z dátumu jej na rodenia a napísali na tabuľu. Tu zas niektorých chalanov prekvapilo, ako sa v dievčenských r. č. mení na tretej pozícii 0 na 5 a 1 na 6. Strhujúce pojednanie o rodných číslach nakoniec uzavrel jeden z chalanov, ktorý mi položil úprimne zadivenú otázku:
- Pán učiteľ, vy ste predtým ako ste začali učiť, robili v Sociálnej poisťovni?

Inak, neviete niekto náhodou, ako to celé s tou 11 a rodnými číslami vzniklo? Ja mám podozrenie, že to niekto vymyslel iba preto, aby učitelia matematiky mali v prvom ročníku na stredných školách čím zabávať svojich žiakov. Existuje takáto vec aj niekde mimo Slovenska a Čiech?

Kolegyňa bola tíšiť hluk v triede, kde meškal učiteľ:
- Čo máte mať za hodinu?
- Náboženstvo s Andrejom. Ale Boh vie, kedy ten príde.

Môj najobľúbenejší rozhovor sa odohral vo dverách do zborovne:
- Dobrý deň, je tam, prosím vás, pani učiteľka Troppová?
- Niet tu ani nohy.
- A nie sú tam ani nohy pani učiteľky Troppovej?

Zaujímavá bola tiež skúsenosť s reakciou na slovo "konečne". Človeku po matfyze toto slovo automaticky vyvoláva asociáciu s mohutnosťou konečných množín. Veľmi ma teda prekvapili pobavené tváre študentov, keď som na tabuľu napísal vetu: "Prvočísel je konečne veľa." Im to totiž znelo tak, ako keby ich ešte včera bolo málo. Ako keby to bol taký ten povzdych, že "no konečne..." Musel som to prepísať na "konečný počet".

8 komentárov:

Radoslav Harman povedal(a)...

S tou deliteľnosťou rodného čísla 11-tkou je to podľa mňa celkom rozumný nápad a podobné systémy sa používajú zrejme často aj v zahraničí. Totiž ak sa niekto pri písaní rodného čísla pomýli, tak s veľkou pravdepodobnosťou nebude deliteľné 11-timi. Čiže napríklad ak databáza, do ktorej sa zadávajú rodné čísla, testuje deliteľnosť jedenástimi, tak vychytá prevažnú väčšinu omylov. Je dobré si uvedomiť, že ani číslo 11 nie je zvolené náhodou. Ak by to bolo napríklad 10, kontrolovala by sa len posledná cifra, ale keďže je to 11, tak sa odhalí omyl v každej cifre (ak sa náhodou nepomýlime vo viac ako jednej cifre a to náhodou takým spôsobom, že výsledok bude opäť deliteľný 11-timi). Je v tom celkom pekná matematika.

Napríklad aj čísla IČO spĺňajú podobný kontrolný súčet.

Odporúčam napríklad túto stránku, kde sa dozviete aj to, že to s tou deliteľnosťou jedenástimi nie je úplne tak (hoci skoro).

Lukáš B. povedal(a)...

Pán učiteľ, s týmto postom ste ma úplne dostali :)Boh vie, kedy príde :)

Lukáš Poláček povedal(a)...

Vo Švédsku to máme veľmi podobné: http://en.wikipedia.org/wiki/Personal_identity_number_(Sweden)
Ale algoritmus na kontrolnú sumu je iný.

rasťo povedal(a)...

Dakujem za komentare aj za linky! Fakt som netusil, ze za tou jedenastkou je takato skvela myslienka!

fedoo povedal(a)...

Haha Rasťo, nasmial som sa. Ináč, ak by som mal ísť niekedy, niekam učiť, tak hlavne kvôli srande so študentami.

Najviac sa mi páčil posledný odstavec s konečným počtom prvočísel. :D

Charon ME povedal(a)...

aj isbn 10

Marek Ciesar povedal(a)...

Prispevok sa mi velmi pacil,ale neda mi nespytat sa...Prvocisel je konecne vela?

rasťo povedal(a)...

Tvrdenie, ze prvocisel je nekonecne vela sa na strednej skole zvycajne dokazuje sporom. Dokaz sporom sa zacina predpokladom, ze dokazovane tvrdenie neplati. Na onej hodine sme si prechadzali prave euklidov dokaz sporom o prvocislach, preto na tabuli stalo "Prvocisel je konecne vela." :-)