streda 19. novembra 2008

Fragile v Kafe Scherz (25.8.2008)

Dnes podvečer som si doprial to potešenie a zašiel som na koncert vokálnej skupiny Fragile do neďalekej kaviarne (Kafe Scherz). Najprv niečo o kaviarni. Občas chodím v noci na potulky mestom. Väčšinou sa prechádzam uličkami pod Slavínom, ale sčasu načas sa zájdem pozrieť aj na atmosféru noci v historickom centre. Tam človek stretáva čudné hlučné podniky a absurdných turistov. Z Kafe Scherz sa tiež občas ozýva hudba, ale okolie kaviarne býva zvyčajne pokojné a čisté, dokonca aj v piatok a sobotu v noci. Dnes som bol v kaviarni Scherz na koncerte. Podniky zvnútra veľmi nepoznám a tak ma prekvapilo, že sa tam fajčí, že mi niekto bud ponúka nápoje a že niektorí ľudia sa počas koncertu rozprávajú. Po chvíli som pochopil, že som v kaviarni. Nie v koncertke. Tak som sa upokojil, objednal som si čaj, a vychutnával som si vokálnu šou.

Šou je asi to správne slovo. Bola to v prvom rade zábava. Fragile výborne spievali, ale bola to hudba v službe zábavy. To neznamená, že by to nebola skvelá hudba a prekrásne spevácke výkony. Možno práve tá zábava robí spevákov Fragile nádherne uvoľnených, a preto znejú ich skladby tak ľahko a počúvajú sa tak dobre. Trochu som si v mysli vzdychol, aké by to bolo, keby si Bobby McFerrin na bratislavský koncert pozval namiesto CHF skupinu Fragile. Som presvedčený, že by bolo viac improvizácie, tvorivej radosti a vtipu.

Tvorivá radosť, vtip ani improvizácia v Kafe Scherz dnes nechýbali. Nechýbali ani intermezzá v podobe scénok a rozprávania. Jediným nedostatkom bolo nie práve najdokonalejšie ozvučenie. Inak boli Fragile naozaj príjemný zážitok po unavenom letnom dni.

fotka, kliknutie odkaze na fragile.sk

Ked už som spomenul Close Harmony Friends, pripomeniem už len to, že niektorí speváci Fragile pretým pôsobili v CHF. CHF sa zameriaval viac na duchovnú a klasickú hudbu. Fragile sa ubral skôr komerčným smerom a spieva viac menej iba popové pesničky (teda, myslím tým aj pop-jazzové a pop-rockové:-). Je to taká stredne smutná situácia. Asi na Slovensku nie je až tak obrovská poslucháčska základňa pre vokálne skupiny. A keď už vokálna skupina, tak radšej zábava, ako niečo trochu náročnejšie (CHF kedysi kráčali trochu aj v stopách slávnych Swingle Singers, keď podobne ako oni spievali aranžované štvorhlasé Bachove fúgy, či kantáty...) A keď už niečo vážnejšie (Fragile zaspievali dve duchovné piesne), tak aspoň to okoreniť poriadnou dávkou srandy - napríklad dirigovaním ružovou slamkou. A to by niekomu mohlo trochu vadiť. Ale práve preto, že Fragile spievajú skôr komerciu, dokážu byť tak populárni, aby vystupovali pravidelne aj na takých miestach ako je bratislavská kaviareň.

Teším sa, že som mohol zažiť tento večer. Ak niekedy budete mať možnosť zájsť na Fragile, nenechajte si ju ujsť.

Žiadne komentáre: