streda 19. novembra 2008

najťažšie sudoku na svete. (21.2.2007)

neriešim sudoku, rovnako ako sa nesnažím z hlavy počítať súčin veľkých čísel. sú to všetko veci, ktorých riešenia sú zadaním determinované a metóda ich riešenia mi nepripadá nijako zvlášť povznášajúca. preto riešenie radšej prenechávam počítaču, ten je v tom lepší. týmto nechcem znevažovať kumšt a šikovnosť ľudí, ktorí sa takýmto veciam venujú.

rozmýšľal som však o riešiteľnosti sudoku, o existencii a o jednoznačnosti riešení (to je asi jediné, čo si pamätám z matematickej analýzy - vždy si položiť tieto dve otázky:-). ale najprv pravidlá hry:

a. do prázdnych štvorčekov sa dopĺňajú čísla 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
b. každý z deviatich boxov po 3x3 políčka môže obsahovať každé z čísel 1 až 9 práve raz.
c. každý z deviatich riadkov môže obsahovať každé z čísel 1 až 9 práve raz.
d. každý z deviatich stĺpcov môže obsahovať každé z čísel 1 až 9 práve raz.

za správne zadanú úlohu pokladám tabuľku, v ktorej sú čísla rozložené tak, že neodporujú žiadnemu z pravidiel a až d. potom ale jednoducho možno nájsť zadanie sudoku-úlohy, ktoré by malo veľmi veľa riešení (nie nekonečne veľa). je ním napríklad toto:
empty sudoku

vymyslieť však neriešiteľné sudoku, ktoré by neodporovalo podmienkam a-d sa mi zdalo ťažšie, aj som sa snažil nájsť dôvody, prečo by to nemalo byť možné. nakoniec mi dnes ale "svitlo", v električke cestou do školy. uvádzam tu tri príklady - najprv ten, ktorý mi napadol ako prvý, potom taký, ktorý "vyzerá celkom normálne" a nakoniec taký, čo je na prvý pohľad jasný. podobných zadaní sa dá vymyslieť strašne veľa:
neriesitelne minimalne realisticke ocividne

ak niektoré z týchto troch vyriešite, prosím, napíšte mi mejl:-)

1 komentár:

Anonymný povedal(a)...
Tento komentár bol odstránený správcom blogu.