streda 19. novembra 2008

Lietajúce modely (20.9.2008)

Už som spomínal, že ma v septembri 2007 začali zaujímať lietadlá. Niekde hlbšie v tomto bloku spomínam najmä komára, s ktorým sme si zažili veľa zábavy, pri jeho rozkošne nemotorných a krásne pomalých letoch. Komár má polystyrénové krídla a smrekový trup, poháňaný je gumovým motorom. Je kúpený v Dráčiku.

Toto leto som sa v mojom dlhobom cieli (ktorým je pilotáž skutočného, alebo aspoň RC lietadla:-) posunul o veľmi príjemný krôčik ďalej. Kúpil som si totiž knižku Františka Doupovca o leteckom modelárstve. Je to úžasná knižka, majú ju v Lacných knihách za 99Sk (3,29 dukátov), a poskytuje perfektný úvod do výroby lietajúcich modelov. Aj takého absolútneho začiatočníka ako som ja dokáže táto knižka úspešne viesť k naozaj pekne lietajúcim kusom.

Predstavím vám teda dve lietadlá, ktoré nám s Miriam a jej rodinkou priniesli veľa radosti na lúkach nad dedinkou Veľké Borové na Liptovsko-Oravskom pomedzí. Obidve sú tzv. hádzadlá, teda nemajú motory, proste sa vyšmaria do vzduchu a potom pekne letia - ako vetrone. Na ľavom obrázku je Miriamka s lietadlom, ktorému prischlo meno Michal. V Doupovcovej knižke ho nájdete pod menom Miky. Okrem zdvihu uší krídel (to je to, že to krídlo nie je celé vodorovné, ale okrajové tretiny trčia smerom hore), nie je na 23 centimetrovom krídle už nič špeciálne. Predná časť trupu je kvôli vyváženiu omotaná kúskom medeného drôtu (kultivovanejší modelári používajú olovo). Michal lieta v priemere len okolo 12 sekúnd. Zato je však takmer nezničiteľný. Do zeme sa nám zapichol možno 30 krát a podobne veľa krát plnou parou v náklone krídlom zachytil zem. Bez ujmy na zdraví a letových vlastnostiach. Rekordný čas s ním v miernom podvečernom vánku hodil Miriamkin švagor - 20 sekúnd.

Čajka (dolný obrázok) je už o niečo výkonnejší model. S rozpätím 33 centimetrov a pekne tvarovaným krídlom dosahuje čas 20 sekúnd bežne. Rekord bol necelých 31. Je veľmi ľahký a pohybuje sa neobyčajne ladne. V bezvetrí a miernom vánku sa správa veľmi stabilne a letí už aj pri veľmi pomalých rýchlostiach. Niekoľkokrát sme Čajku hodili do veľmi miernej termiky. Zvláštne sa rozochvela a trochu vystúpala do výšky. Spoľahlivosťou v pravidelne dlhých letoch si Čajka navždy získala vďačné miesta v našich citom zaplavených spomienkach. V knižke ju nájdete pod menom Dan.

Keď po sebe čítam tieto suché slová, viem, že sa mi nepodarilo opísať nádheru voľných modelov. Jednoducho ten statický ľahostajný chlad pixelov monitora nemá šancu vyžiariť ani malý zlomok nádhery, ktorú cítite, keď pozorujete, ako sa pár kusov jednoducho spracovaného dreva majestátne vznáša nad vami. Lietanie mi prináša povznášajúce pocity. Nechcem nikoho uraziť, ale pre mňa je lietanie priam duchovný zážitok. Na tejto záľube je (okrem toho, že to stojí dukáty) všetko krásne - stvoriteľská radosť pri práci (pritom človek ale musí pracovať trpezlivo, presne a sústredene), pohyb v prírode (Čajka nám na lúke doletela vyše 200 metrov), krása samotného letu a pozorovanie prírody (či už tej, čo vás obklopuje, alebo tej dôležitej k lietaniu, teda termika, vánok, terén).

Žiadne komentáre: