utorok 25. novembra 2008

Úlohy o vlakoch 6 - zhrnutie a mravné ponaučenie

Pred pár týždňami sme sa začali zaoberať úlohami o vlakoch. Ešte by sa dalo veľa pekných úloh jemne preformulovať tak, aby sa vtesnali do tejto kategórie, ale to nebudeme robiť:-) Teším sa, ak vás aspoň na chvíľu niektoré úlohy zaujali. Ďalšie úlohy o vlakoch teda už nejdem uvádzať. Ale aby to lúčenie s témou nebolo také rýchle, mám tu ešte pár otázok na zamyslenie a inšpiráciu pre vaše najbližšie cesty vlakom:

1. Ako to, že elektrické káble nad traťou v lete neprevísajú a v zime sa nepotrhajú?
2. Ako sa zabezpečuje tlak vo vodovodných potrubiach pre umývadielko a WC?
3. Na oboch koncoch hlavnej dlhej chodby vo vagóne sú samozatváracie dvierka (za nimi je malá predsieňka, hlavné dvere, záchody a prechodové dvere do ďalších vagónov). Tieto samozatváracie dvere fungujú výborne, samé sa zatvoria tak, ako dvere vybavené mechanizmom BRANO. Akurát, že vo vlaku tieto dvierka nijaké takéto zariadenie nemajú. Čím je teda zabezpečené ich samočinné zatváranie?
4. Čo myslíte, na rovných severo-južných úsekoch trate je vydratá viac západná alebo východná koľajnica (túto otázku mi raz položil dobrý priateľ Rišo)?
5. Prečo sa vo Zvolene niekedy vypne na pár minút vo vlaku kúrenie? :-)
6. Ku koľkým staniciam viete ešte priradiť príslušnú ľudovku, ktorá sa ozývala pred každým oznamom z ampliónov?
7. V ktorej časti vlaku sa cestuje najpohodlnejšie? (pohodlnosť je nepriamo úmerná "heganiu", mykaniu a nadhadzovaniu)

Prajem vám veľa príjemných ciest našimi krásnymi vlakmi. Ako vždy, komentáre k tomuto príspevku sú vítané.

12 komentárov:

miriam povedal(a)...

rastik, dakujem za perfektne ulohy, aj za vsetky vlakove rozhovory a zazitky!

rasto povedal(a)...

miriam: aj ja ti ďakujem za všetky spoločné zážitky, bez teba by som sa možno ani z tých krásnych vlakov až tak netešil. Hmm, vidíš, možno by som sem niekedy mohol napísať o tom, ako sme kedysi v lete "šoférovali" vlak, keď tam ten rušňovodič za jazdy niečo musel opravovať... to bolo úžasné.

Ak to náhodou niekto nevie, doplním, že s miriam sme zasnúbení. A dnes sme sa stretli 874. krát v živote.

faster povedal(a)...

aj ja chcem vlakove zazitky!?! to je ale. aj soferovat vlak chcem. aj vediet odpovede na vsetky tie otazky. aj to, aby niekto pocital, kolko krat sme sa stretli. puf. to uz sa asi neda. a ani zasnubeny uz nebudem. vy ste ale. takto mi "pokazit" rano.

tolko momentalne, kratkodobe ale skutocne pocity.

tie druhe (opak ku kratkodobym, nie skutocnym) su, ze vam to velmi prajem, drzim palce a myslim na vas. kvoli vam, by som aj do bratislavy prisiel.

charon povedal(a)...

3.) podobne lietacky si pametam zo zakladnej skoly, tam boli take podobne samozatvaracie panty

5.) zeby menili lokomotivu?

rasto povedal(a)...

charon: 3.) Lietačky? To sú také dvere, čo sa otvárajú do oboch smerov a samy sa zatvárajú vďaka špeciálnym pántom? Hej, aj ja si také čosi pamätám, tie dvere pod rukou tak zvláštne pružia a vždy sa poslušne zavrú. Ale v tých vlakových chodbičkách také samozatváracie pánty nie sú. Sú tam úplne obyčajné jednoduché pánty. A napriek tomu sa tie dvere pekne "samé" zavrú.

5.) Áno, v Zvolene sa zvyknú dosť často meniť lokomotívy, ktoré Zvolenom prechádzajú zo vzdialenejších cieľov. Myslím, že sa menia preto, lebo po Zvolen je trať elektrifikovaná a za Zvolenom smerom do Lučenca už nie, teda menia elektrický rušeň na dieslový. Preto sú vo Zvolene dlhšie prestávky.

faster: S tým "šoférovaním" vlaku to bol naozaj úžasný zážitok. Cestovali sme na výlet na Muránsku planinu. V jednej stanici prišiel rušňovodič (sedeli sme v úplne prvom kupé na čele vlaku), a povedal, že ak chceme ísť ďalej, nech mu ideme pomôcť. Tak sme mu asi piati vliezli do rušňa. Dal nám rýchlokurz ovládania vlaku a vliezol do strojovne niečo opravovať. Naša úloha spočívala v stláčaní tlačidla "živá" (treba ho stlačiť asi každých 20 sekúnd, keď sa nestlačí, najprv sa spustí alarm, a potom sa vlak automaticky zastaví), ďalej sme otáčali niečím, čo vyzeralo ako volant, a myslím, že sa tým regulovala rýchlosť, trúbili sme klaksónom pred priecestiami, hvízdali sme píšťalkou a vždy keď sme prechádzali cez nejakú staničku, rušňovodič vyliezol zo strojovne do kabíny, a my sme sa skrčili, aby nás nebolo vidieť. Bol to naozaj jeden z najneobyčajnejších zážitkov v živote.

charon povedal(a)...

Ak v tych pantoch http://vlaky.net/upload/galeria/000236/050489.jpg
http://vlaky.net/upload/galeria/000236/050488.jpg
nie je ziadna pruzina ani nic podobne tak nezostava ine len ze tie dvere visia smerom dole.

rasto povedal(a)...

charon: Vďaka za super obrázky, presne to sú tie dvere. "Dvere visia smerom dole"... myslíš tým, že os otáčania týchto dverí nie je kolmá na podlahu (nie je rovnobežná s olovnicou?), ale je trošku naklonená? Hmm, to je výborný nápad. Znamenalo by to, že na zatvárania dverí by sme využívali gravitačnú silu. Totiž, otvorením dverí by sa ťažisko dverí posunulo o kúsoček vyššie... Presne na tomto princípe je založené zatváranie dverí vo vlakoch. Ale... vo vlakoch je to riešené predsalen trošku ináč. Os otáčania dverí ostáva kolmá na podlahu. Takže, exitstuje ešte nejaký iný, ale v princípe podobný spôsob...

charon povedal(a)...

zeby v tom pante bol nejaky zavit, ktory tie dvere "vysrobuje" smerom hore ked sa otvoria jednym aj druhym smerom? A ako si na to dosiel ty? Je ten zdvih pozorovatelny volnym okom?

rasto povedal(a)...

charon: so mnou to bolo tak, že keď som raz cestoval vlakom, "zdalo sa mi", že dvere sa pri otváraní dvíhajú. keď som si ich bližšie prehliadol, všimol som si, že naspodu dverí je taký malý šikmo zrezaný valec. nachádza sa presne pri tom spodnom rohu dverí, okolo ktorého sa dvere otáčajú. keď teda tieto dvere otvárame, v skutočnosti ich po tej šikmej ploche o niečo vydvihujeme. keď dvere pustíme, dvere sa po šikmine samé spustia do tej najnižšej polohy, teda sa zavrú. môj zmätený výklad bude v sekunde jasný pri pohľade na spodný pánt dverí pri najbližšej ceste vlakom:-)

je to inak pekná fintička, technologicky hrozne jednoduchá, nekazí sa to, nie je ťažké to vyrobiť a všetku energiu potrebnú na zatvorenie dverí dodajú vlastne tí, čo tie dvere otvorili. preto sa mi toto riešenie tak páči.

Mohamed povedal(a)...

k tej jednotke... na stĺpoch vedenia sú zavesené betónové závažia, ktoré vlastne šponujú vedenie, preto v lete neovísa a v zime nepraská
a este k tej stvorke... myslim si ze to je ta zapadna kolajnica, kvoli tomu ze rotacie Zeme je zo zapadu na vychod ale kvoli zakonu zachovania vlak tlaci viac na zapadnu kolajnicu

rasťo povedal(a)...

Áno, s tou jednotkou súhlasím a tá štvorka - no hej, asi to bude nejak tak, ale aj tak by som to radšej videl na vlastné oči... chcel by som sa presvedčiť, či je to naozaj taký silný a viditeľný efekt...

Mohamed povedal(a)...

každopádne zaujímavá otázka...