streda 19. novembra 2008

Red Bull Air Race (10.8.2008)

Dnes sme mali s bratom Radom skvelý zážitok. Spolu s asi ďalšími stotisíc ľuďmi sme sa prizerali šikovnosti akrobatických pilotov. Nad Bratislavským Dunajom pretekali páni Peter Besenyei a Hannes Arch vo svojich úžasných lietadlách.

Na takomto lietaní sa mi páči: úctu vzbudzujúci hluk motora (ten zvuk najpresvedčivejšie zvestuje, aká sila sa skrýva v lietadle, ktoré je schopné lietať cez 400km/h, a znesie nepochopiteľné preťaženia až do 10G), voľnosť - trajektória letu je rýdzo trojdimenzionálnej povahy (nie ako keď sa pretekajú bobisti v 1D alebo lode či autá v 2D - akrobatické lietadlo si s absolútnou chuťou využíva voľnosť pohybu v trojrozmernom priestore), vratkosť/stabilita lietadla (otáča sa tak prudko, ako keby neexistovala zotrvačnosť, zároveň sa po otáčke okamžite zastaví v novej polohe... tesné manévre dokazujú ako presne sa dá lietadlo ovládať), akrobacia - samotné kúsky sú proste úžasné. Piloti po skončení pretekov predviedli niekoľko pekných aerobatických manévrov.

Medzi dvoma pármi pretekových letov oblohou lietali 4 stroje skupiny Flying Bulls. Predviedli pôsobivé synchronizované lietanie, niekoľko pekných formacií a figúr a nakoniec pár nádherných manévrov. Pre viac fotiek kliknite na obrázok alebo sem.

Večer som si bol zaplávať v Rusovciach. Keď som doplával a chystal som sa nasadnúť na bicykel, aby som sa pobral domov, moje uši sa radostne zachveli. Začuli totiž krásne hlboké vrčanie. Rovno ponad jazero preletela dvojica akrobatických lietadiel. Stotisíc ľudí videlo akrobaciu pri Dunaji. Večerný bonus - pomalý, majestátny prelet pánov pretekárov vracajúcich sa domov ponad Rusovecké jazero - však sledovalo len niekoľko párov očí. Bol to radostný deň.

Žiadne komentáre: