streda 19. novembra 2008

Prečo nie raketový pohon na lietadlo? (29.9.2008)

Zvyšok tohto článku má zmysel čítať, len ak vám ako odpoveď nestačí nasledujúci obrázok:

Len na vysvetlenie, o čo tu vlastne ide. Existuju takzvané raketové motory pre modelárov. Sú to také klasické valčeky, v ktorých horí nejaká zmes a prudko vytláča plyn cez malú štrbinu von. Reaktívny pohon teda "tlačí" valček opačným smerom. Tieto raketové motory sa vyrábajú v dvoch základných výrobných sériách - ako raketové motory pre klasické raketky (horia tak 1-2 sekundy, veľmi veľmi prudko, ako "silestrovské rachejtle"...) a tryskové motory (horia pomalšie, cez 20 sekúnd, vynesú lietadlo pomaly do vzduchu, odtiaľ model pomaly plachtí naspäť na zem). Je veľmi dôležité nezaminiť si tieto dva typy motorčekov.

Nepodarilo sa mi zohnať tryskový motor, tak som použil na lietadlo raketový. Spravidla ma pri modeloch tešia dlhé lety. Čím dlhší let, tým viacej je moje srdce na konci letu rozplesané. Let s tryskáčom Brunom s nevhodným raketovým pohonom bol najkratší let v mojej modelárskej histórii. Trval menej ako 1,5 sekundy. Ale bol úžasný a desivý. Boli to vlastne štyri loopy za menej než 1,5 sekundy. Vo vzduchu po nich ostala zatočená dymová špirála a v ušiach ozvena toho desivého vžuchhhhhhh.

Dôvodom, prečo nikomu neodporúčam niečo takéto robiť, a bojím sa vlastnej tajnej túžby let zopakovať a natočiť na video, je tá obrovská rýchlosť modelu. Je ťažké si v tom krátkom čase vôbec uvedomiť, ktorým smerom model letí, nie to ešte pred ním teoreticky utekať ak by letel na vás. My sme s Miriam boli veľmi vďační, že Bruno robil špirálu smerom od nás, nie smerom k nám.

1 komentár:

Anonymný povedal(a)...

K pohonu lietadla nie je vhodný raketový motor, najmä nie pre konštrukciu aká je na snímke. Pre tento typ by možno stačil motor typu Rapier L 01.
Pre raketové motory je nutné použiť koncepciu raketoplánov (napr sklápacie krídlo s rovným spodným profilom krídla - nie klenutým).