streda 19. novembra 2008

tá dvojitá čiara za lietadlom. (22.8.2007)

keď som ešte býval s rodičmi v byte na ôsmom poschodí na juhozápadnom konci petržalky, rád som podvečer sedával na balkóne a pozeral som sa na oblohu - mali sme pekný výhľad na veľký výrez oblohy. osobitou štruktúrou, ktorú možno na oblohe vidieť sú "čmuhy", dvojité pásy za lietadlami. je krásne pozerať, ako sa objavujú, menia, niekedy úplne deformujú až miznú. pri západe augustového slnka tieto zvláštne útvary pekne dopĺňajú hru farieb večernej oblohy.

čo to však za tými tryskáčmi vlastne na oblohe ostáva? keď som ešte býval u rodičov, myslel som si, že sú to je dym z motora lietadla. v skutočnosti je to však niečo trochu iné. je to oblak.

čo sú vlastne oblaky? vysvetlime si aspoň čosi základné. jednou z charakteristík vzduchu je vlhkosť. vlhkosť vypovedá o tom, koľko vodnej pary vzduch obsahuje. keď vzduch dosiahne 100% vlhkosť, znamená to, že je taký plný vody v plynnom skupenstve, že ak by sme doňho ešte chceli pridať ďalšiu paru, tá sa tam už "nezmestí". hovoríme, že je nasýtený. nadbytočná para kondenzuje na vodu v kvapalnom skupenstve. na kondenzáciu potrebuje para pevné čiastočky - napríklad prach, dym, alebo pokrievku plechového hrnca.

nie každý vzduch má však rovnakú schopnosť udržať si vodnú paru. studenší vzduch má menšiu "kapacitu", teda zmestí sa doň menej vody. to znamená, že vzduch s teplotou 0°C a vlhkosťou 100% obsahuje podstatne menej vody ako vzduch s teplotou 25°C a vlhkosťou 100%. to je dôvod, prečo v zime vidíme svoj dych. pri vydychovaní odovzdávame okoliu isté množstvo vody (do 500ml vody denne). v lete sa táto para rozptýli vo vzduchu. v zime je však vydýchnuté množstvo pary pre studený vzduch priveľkým sústom. ten sa hneď stáva nasýteným a prebytočná para kondenzuje.

oblačnosť vzniká podobne - napríklad keď sa ochladzuje vlhký vzduch po zotmení, keď z hladiny teplého jazera stúpa teplá para a tá sa vo výške rozpína, ochladzuje a kondenzuje... oblak potom tvoria tie skondenzované vodné kvapôčky. oblak vnímame ako biely preto, lebo malé kvapky dobre rozptylujú slnečné svetlo. samozrejme, pojem oblak to nie sú len kvapky vody. je to zložitá dynamika celej tejto fascinujúcej štruktúry a ďaleko presahuje moje chápanie. ale už toho vieme dosť, aby sme sa vrátili k lietadlám.

diaľkové lety lietajú vo výške okolo 10 km nad zemským povrchom. v takejto výšine má okolitý vzduch teplotu menej ako mínus 40°C. takýto vzduch sa už po dodaní malého množstva vodnej pary stáva nasýteným. stačí mu trocha pary, ktorá vzniká pri horení paliva v motore lietadla (voda je oxid, horenie je prudká oxidácia sprevádzaná uvoľnením veľkého množstva energie. napríklad pri horení zemného plynu vzniká voda, rovnako ako pri horení v spaľovacích motoroch aút, mimochodom, to tiež najlepšie vidno v zime). teda vzduch dostáva vodnú paru z výfuku lietadla. ďalším produktom horenia v motoroch lietadla je dym, ktorý obsahuje potrebné pevné čiastočky - kondenzačné jadrá pre kondenzáciu tejto pary. a dvojitý pás oblačnosti za chvostom lietadla je na svete.

od nasýtenosti vzduchu v okolí mráčikov za lietadlami závisí, ako dlho tieto stopy ostanú viditeľné. ak je vzduch nasýtený, možno ich vidieť aj po desiatkach minút. ak je vzduch suchý, miznú veľmi rýchlo, sú len akousi krátkou čiarkou za lietadlom.

3 komentáre:

Anonymný povedal(a)...

Ešte stále si to myslíš?
A čo ak je to chemtrails?
Otvor lepšie oči a hľadaj na internete slovo "chemtrails"

Charon ME povedal(a)...

Anonym, mozno by tie chemtrails aj boli vtipne, ale my sa nezvykneme smiat z mentalne postihnutych. Oni potrebuju pomoc, nie vysmech.

Anonymný povedal(a)...
Tento komentár bol odstránený správcom blogu.